MICHALSCY RENOWACJE

BLOG

Witajcie na naszym BLOG'u,
będziemy tu publikować różnego rodzaju artykuły, poradniki i wpisy.

01. Po co odnawiać, skoro można kupić nowe?

RENOWACJA PIANIN I FORTEPIANÓW

To swoją drogą naturalne pytanie. Tym bardziej gdy cena odrestaurowania starego instrumentu jest pokrewna do ceny kupna nowego egzemplarza od producenta znanej marki. W tego typu sytuacjach najczęściej główną rolę gra wartość sentymentalna instrumentu, gdy cenna pamiątka rodzinna przekazywana z pokolenia na pokolenie ma możliwość odzyskać pierwotny wygląd i brzmienie. O renowacji warto również pomyśleć gdy do czynienia mamy z instrumentami wysokiej klasy, wyprodukowanymi przez uznane fabryki takie jak np. Bechstein, Bluthner, Steinway & Sons czy Bosendorfer.
 
Nie każdy właściciel pianina czy fortepianu zdaje sobie sprawę z wartości posiadanego egzemplarza. Na rynku znajdziemy całe mnóstwo instrumentów różnej klasy, które na pierwszy rzut oka niewiele różnią się od siebie. To właśnie klasa instrumentu w znacznej części definiuje jego wartość. W przypadku używanych modeli, na cenę wpływ ma również stan, rok produkcji, ilość egzemplarzy konkretnego modelu dostępnych na rynku, indywidualna historia instrumentu itp. Bardzo często w przypadku mocno zniszczonych, niewiele wartych modeli wysokiej klasy, koszty renowacji wpisują się w finalną wartość odnowionego egzemplarza.
 
Jeśli już zdecydujemy się na oddanie naszego instrumentu do renowacji, musimy liczyć się z faktem, że koszty pełnego odrestaurowania instrumentu mogą być spore. Żeby lepiej zobrazować sobie ten fakt, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na ilość poszczególnych procesów wpływających na końcowy rezultat.
 
Obudowa – zakładając, że nie jest w najlepszym stanie może wymagać naprawy popękanego korpusu czy liry. Bardzo często zdarza się że podstawy nóg wymagają naprawy. Zerwane gwinty, zniszczone zawiasy czy uszkodzone zdobienia to tylko część z możliwych usterek z którymi przyjdzie nam się zmierzyć. Po wszystkim musimy usunąć starą powłokę lakieru, uzupełnić wszelkie ubytki i usunąć uszkodzenia,  wyprowadzić płaszczyzny, a następnie położyć podkład. 
Gdy mamy już w pełni przygotowany element, możemy zabrać się za lakierowanie. Jeśli klient zdecyduje się aby na wykończenie powierzchni zastosować czarny lakier fortepianowy, w następstwie czeka nas długotrwały proces polerowania na wysoki połysk każdego polakierowanego elementu.  
 
Część akustyczna – zakładając, że jest w podobnej formie co obudowa, możemy przygotować się na naprawę pękniętego dna rezonansowego, wymianę kołków stroikowych i strun – które trzeba jeszcze własnoręcznie wykonać. Zdarza się, że i strojnica potrafi popękać czy oderwać się od korpusu – a to przecież element który odpowiada za prawidłowe trzymanie stroju. 
Pęknięta płyta rezonansowa? Przed nami naprawa pęknięć, wybielanie, szlifowanie i przygotowanie pod położenie nowego lakieru rezonansowego. Może zdarzyć się, że instrument z którym mamy do czynienia posiada nadstawkę na płytę rezonansową – element raczej rzadko spotykany, ale również może wymagać naprawy. Przed nami jeszcze wyczyszczenie i wyszlifowanie mostów oraz przygotowanie i polakierowanie żeliwnej ramy którą później musimy odpowiednio osadzić – co nie jest wcale prostym zadaniem. 
 
Klawiatura – Jeśli okładziny klawiszy białych zrobione zostały z kości słoniowej, narażone są na żółknięcie, pojawienie się ubytków czy pęknięcia. Aby przywrócić ich pierwotny blask będziemy musieli wybielić kości i odpowiednio je wypolerować. W przypadku klawiszy wykonanych z tworzywa sztucznego naprawa bywa nieco mniej czasochłonna. Niezależnie od klawiszy, przyjdzie nam jeszcze zmierzyć się z czyszczeniem i polerowaniem trzpienia stołu klawiaturowego czy wymianą filców. 
 
Mechanika – Młotki to pierwszy element który przyjdzie nam wymienić. W naszej pracowni głównie odtwarzamy od zera potrzebne podzespoły, aniżeli korzystamy z gotowych rozwiązań dostępnych na rynku. W efekcie tego, musimy dorobić identyczne młotki do podmiany. Następnie przystępujemy do wyczyszczenia i odnowienia tłumików które później musimy polakierować i wyposażyć w nowe filce. 
 
Teraz przyjdzie nam „już tylko” zmierzyć się z dopracowaniem regulacji mechanizmu, odpowiedniej intonacji młotków i strojeniem instrumentu. 
 
Powyższy przykład przedstawia bardzo typowy model działania i skupia się na głównych procesach renowacji. W tekście pomijamy część etapów aby artykuł był możliwie łatwo przyswajalny i nie był przesadnie długi. Bardzo często zdarza się, że instrumenty cierpią na inne, rzadsze dolegliwości jak np. pęknięta rama żeliwna czy konieczność poprawiania niewłaściwie przygotowanych elementów po poprzednich „fachowcach” co wpływa bezpośrednio na dodatkową ilość pracy.
 
Znając już z grubsza procesy kompleksowej renowacji pianina czy fortepianu, ceny poszczególnych usług powinny wydawać się uzasadnione. Mając w swojej kolekcji model w kiepskim stanie, lecz wysokiej klasy, wyprodukowany przez uznaną fabrykę czy zakład, warto zdecydować się na jego renowację. Jeśli natomiast posiadany egzemplarz nie jest wybitnym dziełem a jedynie „średniej klasy zaniedbanym instrumentem z pierwszej połowy lat sześćdziesiątych”, wtedy być może zakup nowego lub używanego modelu będzie rozwiązaniem lepszym niż renowacja. W przypadku pamiątek i instrumentów obdarzonych szczególnym sentymentem tak naprawdę rynkowa wartość przedmiotu nie ma większego znaczenia, oddając je do renowacji zależy nam aby instrument odzyskał na kolejne dekady swój piękny wygląd i oryginalne brzmienie.  Oddając swój egzemplarz do renowacji wybierz odpowiedni warsztat, by instrument trafił w ręce zawodowców, którzy zgodnie ze sztuką renowacji, przywrócą jego dawny wdzięk i brzmienie na długi czas. 
IMG_2202

Twój instrument wymaga naprawy?

Renowacja pianin i fortepianów to nasza specjalność!

lub zadzwoń:  +48 510 125 009